mellanpudeln

Alla inlägg under december 2009

Av Zelvin - 29 december 2009 21:01

Julen firande jag med flocken i Idre, så det blev mycket snö och mycket fys.aktiviteter, rena träningspassen varje dag. Fick prova på att springa bredvid matte när hon åkte skidor. Det gick bra för henne och mig, bara hon inte viftade för mycket med staven som hon hade i handen (jag slapp ju dra henne, phu). Sedan gick vi många promenader där jag fick hoppa och springa som en tok i snön....skit kul!!! Men mitt största nöje och uppgift var att doftmarkera nya marker....det innbär att jag färgade snön gul så mycket jag bara kunde.....och det kan jag (stolt)!!! Skällde väl ut någon hund då och då....så att allt är som vanligt för oss i flocken. Här är några fina bilder....

    

Snölekar......skit kul men kallt.


 

    

 Promenader....underbart och vackert!!!!


  

Skidåkning där jag fick springa bredvid spåret....lite konstigt i början men sedan vande jag mig vid stavar och ljud som blir.


  

Färgar snön.....


  

Julafton snöade och blåste det kallt. Här är Sara och jag ute på en kortare promenad.


  

Vilar i soffan efter en hel dags uteaktiviteter. Vi var sååååå trötta på kvällarna.


  

De tråkiga är ju de långa bilresorna. Jag kan ju inte ligga och sova hela tiden så jag satte mig och höll husse sällskap en stund. Han blir så glad av att få lite hjälp och sällskap av mig:)

Av Zelvin - 28 december 2009 18:58

Här är man bortrest en vecka och får fullt upp med att återta doftrangen i bostadsområdet!!! Gissa om jag har haft mycket att göra sedan i går kväll  när vi kom hem. Kände direkt att det var något som fattades i området.....det var inte som vanligt. Var tvungen att gå över mina favoritstråk ett efter ett och även de områden som jag kallar för mina "doftparadis". Där lättar både tikar och hanar sin behov och där skulle jag kunna stanna och vara hur länge som helst om jag fick bestämma, men det får jag ju inte alltid.....måste jag tyvärr erkänna. Är nu helt tömd på både det ena och andra och fyller på med en liten torkad grissvans just nu....det är godis det!!!


Av Zelvin - 18 december 2009 10:53

Det är så fint ute nu med all den vita snön!

Jag och mellan-matte var ute "tidigt" (vid 10.00) på morgonen och lekte i snön. Hon kastade snö och jag fångade den i munen och åt upp den. Mumms!

Hon grävde ner min lilla boll i snön och sen skulle jag leta upp den. Det var jätte roligt! jag fick snö i hela andsiktet, jag såg nästan igenting för snön fasnade i luggen på mig.

Efter buset i snön tog matte in mig och satte mig i badkaret. Jag trodde att hon bara skulle skölja bort alla snö klumpar som sitter på benen. Men hon gav mig ett bad!!   

Det var jag inte beredd på alls...Men nu har jag ju fått mitt jul-bad iaf!


  

  


Av Zelvin - 14 december 2009 20:02





Här är jag några veckor gammal och träffar min flock för första gången. Ligger här i händerna på "Mommo" som har intresse för hur mitt lilla liv är och det är bra, det gillar vi. Det känns tryggt och skönt för mig och min flock.

  

Idag har jag alltså bott och levt ihop med min flock i 2 år. Det har varit ett händelsefullt liv hitintills och jag hoppas det förblir så i fortsättningen också. Det är ju inte så att man som liten valp får välja sin flock själv.....inte som vuxen hund heller är klart.....men jag har kontroll på flocken och lovar se till att jag har det i framtiden också !!! Under dom här ¨2 åren har jag trots allt åstadkommit en hel del förändringar i flockens vardagsliv och rutiner, bla;

- har alla börjat gå mycket mer än tidigare och en del mycket mer än tidigare.

- har alla börjat prata "bäbisspråk" när dom kommer hem...."Hej lelle Zellebelle",  "nu är matte hemma, har längtat såååå efter dig pussenutten"..ja ni vet, PINSAMT!!

- har golvet i storarummet fyllt med leksaker varje dag, trots att det plockades upp kvällen innan. 

- ha alla fått börja leta efter sina vantar, strumpor och mössor ofta..

- har alla fickorna fulla av små plastpåsar och torkade hundgodisar.

- har flockmedlemmarna börjat tilltala varandra med kortare fraser och kommandon, ffa stormatte.

Ja, detta är bara några exempel....livet går vidare här i flocken med mig i centrum.

Av Zelvin - 13 december 2009 20:45

Idag åkte vi till Kennelklubben och tränade Rallyydnad. Det går bra men inte så bra som det gick förrut säger matte. Men jag tycker det går skit bra!!! Det är hur kul som helst  . Mellan träningspassen hann jag leka och springa lite. Kunde ju inte låta bli att hoppa över hindren när dom stod där. Johanna hon är knäpp.....tror hon kan ta min leksak ifrån mig när jag är lös och inget hindrar mig från att springa. Ja ja....


RRRRRAAAALLLLLLLYYYYYY vá det vi skulle träna......här går det undan....jag tycker det är skit kul!!!  


     

Försök att ta min leksak om du kan!!!


  

Här går träningen lite bättre.

Av Zelvin - 12 december 2009 19:45

   Kröning av Borås Lucia på Stora Torget i dag. Klart att pappsen och jag var där och visade upp oss som pepparkakspudlar i år igen. Gissa om vi är fina i våra vita pälsar och brunt täcke!!?? Vi hundar har en egen liten Lucia som får åka i vagn efter 4 hundar som drar. Borås Lucia åker vagn efte en Ardennerhäst som drar den vagnen. Mycket djur var det....kompisen Pettson var också med. Han i sin bäcksvarta päls med en röd-vit tomtedräkt på sig, var så fint.

Efter paraden åkte vi till Brukshundsklubben och fikade. Det bjöds på pepparkakor, lussekatter, glögg och kaffe....många ljus tända och jätte mysigt efter att ha varit ute i kylan ca 2 timmar. Pappa Zlatan ska alltid fjäska in sig hos någon storpudel. I år var det en svart ung hane, så han tröttnade efter en liten stund och satte sig under soffan.

Här är lite bilder från paraden.

 

  


    

Av Zelvin - 7 december 2009 12:36

Idag var det dax att försöka ta ett snyggt julkort som man kan skicka till nära och kära.

Jag skulle såklart vara på kortet.. i tomteluva, löjligt va? det tyckte jag iaf.

Men jag antar att matte blev nöjd.

Jag lägger upp bilden så får ni se själva!

Nu ska vi gå ut på en lång promenad, WOHO!


  


Av Zelvin - 6 december 2009 13:20

I morse fick jag mig ett rejält träningspass under morgonpromenaden. En timmas promenad med först uppvärmning i vanlig promenadtakt och tid att göra alla behov jag har. Sedan går vi rakt in i skogen där det växer mycket mossa och är väldigt ojämnt uderlag. Där sprang jag som en tok för det luktade så mycket...fick upp flera spår sjäv så matte fick göra inkallning med busvissling för att jag skulle komma ihåg att hon är med...hon är lätt att glömma av liksom, hade ju annat i huvet och nosen!! Jag fick också hoppa upp och ner på stenar, vi tränade inkallning då jag gör mina snabbaste spinginsatser jag kan. När vi väl kom ut ur skogen och jag blev kopplad, trodde jag det var vanlig promenad igen men neeeeej då...matte satte mig på prov igen, fysiskt sett. Jag skulle springa upp för en trappa....gissa om jag blev trött, men jag klara det galant. Sedan gick vi lungt hemmåt på gatan......och då, 10 meter framför nosen på mig kommer ett rådjur gående....stannar till och tittar på mig.....och går sedan vidare. Gissa om jag blev förvånad...det kom 4 stycken klövar gående.....jag brukar ju hitta en sådan liggande i skogen ibland!!! Hade ingen lust att följa efter dom faktiskt. Här är man i skogen varje dag i stort sett och träffar aldrig på några gående klöver....men på gatorna i bostadsområdet är det inte så ovanligt att se dom!

  

Kolla trappan jag springer uppför ibland:) Matte GÅR uppför.....

Ovido - Quiz & Flashcards