mellanpudeln

Alla inlägg under juni 2011

Av Zelvin - 20 juni 2011 19:07

Nu ska jag få lära mig någonting nytt igen - ATT SKVALLRA  !  Stormatte har tröttnat på att jag vaktar vår trädgård. Jag är verkligen jätte bra på att skälla ut någon som går för nära vår trädgård. Trodde det var bra gjort av mig, -men se det var det inte!! 

Stormatte har hittat en artikel av Eva Bodfäldt som skriver om att "Det är fint att skvallra". Så nu har vi börjat lite försiktigt att träna på att skvallra. Spännande och se om hon kan lära mig skvallra....hahaha!!!


Imorn blir det blodspår igen.....sååååå tokroligt. 

    

Av Zelvin - 18 juni 2011 09:55

Stormatte behöver fys.träna ....och då har hon bestämt att jag också måste det!! Så vi är ute och joggar emellanåt, det är faktiskt helt ok trots allt. Sedan när vi kommer hem börjar hon springa och hämta sten på olika platser i trädgården. Dessa bär hon till en speciell plats där hon samlar dom på hög. Jag hänger på och får då nosa på en massa nytt i mitt revir jag inte visste fanns en gång. Efter det börjar hon ha massa konstiga övningar med kroppen i liggande ställning inne på altanen. Det är ju jätteroligt...då kan jag slicka henne överallt, och jaga händerna som far fram och tillbaka, hit och dit.

Härlig att vara ledig och träna på morgonen....

 

Av Zelvin - 13 juni 2011 21:30

Igår var stormatte och jag plus några till och lärde oss mer om viltspår. Vi fick träna på svårare spår och att matte ska kunna läsa av mig bättre.....spårar jag blod eller något annat?? Fingertoppskänsla i linan vad jag spårar, svårt för henne, jag gillar ju att spåra det mesta  .

Duktig är vår instuktör Helen Johansson på Svenskt Hundcenter som lär oss finliret i viltspår. Nu ska vi träna mer och göra spåren lite svårare för mig. Stormatte ska köpa en bättre lina och sele till mig så vi inte fastnar eller snor in oss så lätt. 

Kursen var hemma hos min lilla Ida   i Hultafors så jag fick träffa henne och leka lite också  . 



Här är jag, Ida, Tindra och Spike, vi ligger så fint framför kossorna i hagen. 

 

Full rulle i hagen en stund innan vi åkte hem. Perfekt väder hade vi också och åkte hem helnöjda med dagens övningar. Sedan somnade vi gott stormatte och jag.  

Av Zelvin - 11 juni 2011 07:46

Ja, då har vi varit med om ytterligare en variant av platsläggning i lydnadsklass 1 och den värsta hitintills. Det hela börjar redan när vi står och väntar på att dra lott. En av de stora hundarna är inte, som man säger i Mark "iordning". Har alldeles för hög energinivå och matte också, hårda kommandon ges. Skapar oro i hela gruppen. Domaren berättar att den hunden och en av de andra redan rykt ihop och ska inte göra sin platsläggning tillsammans. Jag säger inget då jag räknat ut att inte vi heller ska det. 

När platsläggningen sker har de ändrat och vi får denna hund på vår högra sida. Jag begär då att de ska ha kontroll, och vi får mera avstånd. Domaren och skrivaren ställer sig nästan emellan Zelvin och den hunden. Vi gör platsläggningen och min puls är mycket högre än vanligt kan jag säga. Denna gång inte pga dåliga tävlingsnerver, utan pga att något otäckt kan hända. Ett försök gör hunden att resa sig mot Zelvin, men domaren stoppar det innan han ens hunnit resa sig. Jag lovar att det inte hade varit ett resande och nyfiken nosning mot Zelvin.....det låg i luften hela tiden. Står där och funderar på att jag har betalt för att utsätta min hund för ev. bli attackerad av annan hund, dessutom en STOR hund!!!! Då kan man ju räkna ut hur det skulle gå. Herregud vad håller jag på med??  

Sedan var våran tävlingslust förstörd......är fortfarande känslomässigt berörd av denna händelse. 

Ekipaget fick noll p på platsläggningen och tandvisningen, och ett erbjudande att komma i veckan och få hjälp av domaren att träna. Efter en stund åkte de därifrån och jag fick dåligt samvete för att jag förstört deras tävling.....men nu med eftertanke så kan jag bara se det som att jag skapat insikt i att det inte är på rätt nivå ännu. De har andra saker att träna på än tävlingslydnad. Ibland behöver vi få en knuff i rätt riktning av vår omgivning. Jag vet, vi har också fått det som tur är!!!


Sara var med och fotade lite. Här går vi linförigheten.....den gick som vanligt bättre mot slutet än i början. Slutresultat 130,5 p och en 3:e plats. Bäst i klassen och ett 1:a pris och 1:a placering var en 3-årig mellanpudel. Pratade med matte och hon berättade att de precis har börjat tävla då han inte har vart "iordning" förrän nu. Blev kastrerad för några månade sedan och berättade en historia som om det var Zelvin hon berättade om.......Ja där ser man, vi är många som har erfarenhet av hundar som inte är "iordning".  

Före tävlingen var vi hos morbror och Sara var med Esset som hon gillar.

Go liten hund denna tik. Hon lyfter på benet som Zelvin när de kissar på buskarna tillsammans 


   

Av Zelvin - 7 juni 2011 17:27

Stormatte och jag är lediga denna veckan, och då ska vi hinna med mycket. Har idag varit på studiebesök på ett annat hunddagis som heter Hunddagiset Hjärtevännerna. Det är en daglig verksamhet för personer med utvecklingsstörning. Matte ville se om jag reagerade på nya beteenden och rollator bl.a Men inte jag inte....vi gick en promenad med gänget också, och det funkar hur bra som helst. Min gamla kompis Mumma går på det dagiset också.  

Annars har vi promenerat mycket den sista tiden och katten har en viss förmåga att alltid ha koll när vi går. Han går oftast med oss, men det är inte alltid jättekul för han orkar inte gå lika långt som oss. Han flämtar ganska snart och tungan hänger utanför. Dessutom har han börjat bestämma vilken väg vi ska gå! Han stannar och sitter där och jamar när han märker att vi inte tänker ta den kortaste vägen hem  

Här kommer vi Hamlet och jag.....och dessutom älskar han Frolic den token....det är ju mitt godis. 

    

Vi ska träna lite moment i lydnad under veckan då det är dax för tävlling igen på fredag. Vi tränar mest i trädgården, men imorn åker vi nog till Borås BK och tränar. 

Ovido - Quiz & Flashcards